Friday, January 9, 2009

HMT 329:Gloss, Bahasa dialek <> Bahasa Melayu Baku

Dialek Hakka <> Bahasa Melayu Standard

1. Gi cho cha ki Ipoh.
Dia memandu kereta pergi ke Ipoh.

2. Ngai diao you cam guang yong mi chong chai Cameron.
Kami melawat ladang lebah di Cameron.

3. Jie jie lau ngai yin mui ngai chao di jo gong fo.
Kakak saya memarahi saya kerana saya menganggu dia membuat kerja.

4. Gi yong hoi hao do xiong.
Dia menangkap banyak gambar.

5. Ngai won dao gong chai cheng kao.
Saya mendapat pekerjaan di restoran.

6. Ngai di pen you lo dao hao hao sing ji.
Kawan saya mendapat keputusan yang baik.

7. Ah ba jong wun ka hao zhao.
Bapa balik rumah dengan awal.

8. Hao tong mao sea kou.
Sekolah tidak mempunyai peti sejuk.

9. Ngai mai ba si ca pei jong ping sang.
Saya membeli tiket bas untuk membalik Pulau Pinang.

10. ngai you fo bai yi .
Saya ada kelas pada hari Isnin.

No comments:

Post a Comment